Audyt SEO to podstawa!

Od czego rozpocząć skutecznie i dobrze zaplanowane zwiększanie zasięgów? Od dobrze przeprowadzonego audytu SEO, czyli kompleksowej, wnikliwej analizie strony internetowej. Audyt odnosi się do parametrów związanych pozycjonowaniem, a wprowadzenie proponowanych zmian może znacząco zwiększyć ruch na stronie. Na czym polega audyt, czym różni się szybki, darmowy audyt automatyczny od profesjonalnego, przeprowadzonego przez specjalistów i co można osiągnąć dzięki niemu – odpowiadamy poniżej.

Optymalizacja pozyskiwania ruchu z organicznych wyników wyszukiwania na stronie internetowej nie zawsze jest prosta, ale dzięki niej można uzyskać wymierne efekty, czyli wyższą pozycję w wyszukiwarce Google i większą ilość odwiedzających stronę. Audyt SEO powinien odnosić się do wielu obszarów, przede wszystkim będą to:
– technologiczne aspekty związanie z komunikacją z googlebotem oraz indeksowaniem, dzięki czemu uzyskuje się informacje, czy roboty Google w ogóle odpowiednio czytają treści strony,
– struktura serwisu i nawigowanie po niej, jaki jest system budowania linków wewnętrznych,
– meta dane, tytuły – te elementy są decydujące dla odpowiedniego wyświetlania strony jako wynik wyszukiwania
– treści na stronie, analizowane pod kątem fraz kluczowych, oryginalności, aktualizacji,
– jaka jest budowa adresów URL,
– zagadnienia techniczne, takie jak wydajność infrastruktury, szybkość ładowania strony i jej bezpieczeństwo,
i wiele innych, obejmujących budowę strony, jej strukturę, potencjał, także analizę konkurencji, historię ruchu organicznego czy sprawdzenie zagrożeń.

Skalą dostosowania strony do algorytmów Google są tak zwane wskaźniki zbiorcze. Istnieje duża liczba wskaźników i im większą ilość bierze pod uwagę specjalista od audytu SEO, tym lepiej. Jest to jednak skomplikowana część audytu, gdyż dane różnych wskaźników mogą wydawać się rozbieżne. Dlatego także w tym zakresie jest niezwykle ważne, aby osoba, która wykonuje zlecenie analizy, miała odpowiednie doświadczenie i wiedzę.

Sam audyt to wyłącznie analiza problemów i zebranie wytycznych. Bardzo dokładna, drobiazgowa i przydatna, ale sama w sobie nic daje. Konieczne jest wprowadzenie sugerowanych zmian i ulepszenie obszarów, które są wykazane w audycie SEO. Dobrym podejściem jest potraktowanie tego dokumentu jako swoistej instrukcji, co robić, aby poprawić widoczność strony w wyszukiwarce ale i zwiększenie ruchu w obrębie serwisu. Dzięki audytowi optymalizacja strony nie odbywa się „po ciemku”, jest znacznie prostsza i daje bardzo dobre efekty.

Darmowy czy wartościowy?

Istnieją bardzo różne audyty SEO. Niektóre strony internetowe przyciągają sloganami typu „audyt SEO w kilka minut”, „zrób bezpłatną analizę swojej witryny”. Profesjonalny audyt SEO, przeprowadzany przez specjalistów od pozycjonowania, może być dość kosztowny. Cena jest określana indywidualnie, jest zależna od branży, objętości strony, zakresu samych analiz zawartych w audycie. Czy warto zainwestować takie pieniądze? Zdecydowanie tak.

Automatyczne, darmowe audyty SEO nie są wiarygodne, gdyż cały proces analizy jest wieloetapowy i złożony, odnosi się do konkurencji i specyfiki branży. Nic z tych elementów nie jest brane pod uwagę przy audycie automatycznym, który jest mocno zestandaryzowany. Często kompletnie nie bierze pod uwagę technicznych aspektów budowania strony pod kątem SEO, co ma przecież duże znaczenie przy ostatecznym efekcie pozycjonowania. Wnioski, które otrzymuje się po zakończeniu wykonywania audytu przez generator mogą zupełnie nie przystawać do realnej sytuacji strony, nie odnosi się do konkurencji ani nie wykazuje większości błędów technicznych.   

Ostateczne raporty z audytu SEO taniego i audytu droższego, czyli rzeczowego, znacząco się różnią. Dokumenty mogą mieć wiele stron, ale zawartość będzie inna. Nie zawsze atrakcyjne wizualnie zrzuty ekranu i różnorodne wykresy niosą za sobą rzetelną, konkretną analizę i, opcjonalnie, zestaw wytycznych. Przy wartościowych, droższych audytach można konkretnie ustalić, jaką formę będzie miał raport, czy będzie tylko wykazywał, gdzie jest problem, czy także wskazówki, jak je poprawić. Osoba odpowiedzialna za audyt powinna móc poświęcić czas nie tylko na samo przeprowadzenie audytu, ale i na konsultacje z klientem – warto zwrócić uwagę, czy zapis w umowie obejmuje konsultacje w cenie, czy są dodatkowo płatne.

Przygotowując się do audytu klient ma pełne prawo wymagać informacji, jakie obszary będą badane, ale i co może dać ich ulepszenie. Audytor musi poświęcić czas na poznanie specyfiki branży oraz oczekiwań klienta. Forma raportu powinna przyjąć ustaloną formę. W trakcie przeprowadzania audytu strona nie powinna być zmieniana. W tym czasie specjalista od audytu SEO staje się bardzo bliski biznesowi klienta: konieczne może być przekazanie mu dostępu do takich narzędzi, jak Google Analytics czy Google Search Console. Dzięki tej bliskości i zaangażowaniu można uzyskać naprawdę wartościowe dane i wytyczne, które pozwolą na prawdziwe przyspieszenie ruchu na stronie.