Pozycjonowanie lokalne – na czym polega? Jak robić to skutecznie?

Pozycjonowanie stron internetowych kojarzy się ze zdobywaniem zasięgów klientów z całego kraju, ale jest to także doskonała metoda pozyskiwania klientów dla firm działających lokalnie. Coraz więcej osób, szukając usług i sklepów w swojej okolicy, korzysta w tym celu z wyszukiwarki internetowej. Warto to wykorzystać i stworzyć stronę, która dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu lokalnemu zwiększy ilość klientów firmy.

Lokalny biznes w Internecie

Dzięki rozwojowi technologii i stałej łączności z siecią, użytkownicy korzystają z nich bardzo często. Do Google trafiają zapytania, które odnoszą się do lokalizacji, a nadajniki GPS ułatwiają sugerowanie użytkownikom usługi firm, które znajdują się w pobliżu. Mapy online to chętnie wykorzystywane narzędzia, dzięki którym można precyzyjnie dotrzeć do wybranego miejsca, albo odnaleźć w okolicy firmy z poszukiwanej branży. Statystyki pokazują, że ogromna ilość potencjalnych klientów (niemal 3/4) najpierw poszukuje w Internecie adresu firmy, zanim ją po raz pierwszy odwiedzi. Wyszukiwania lokalne przekładają się na realne zyski – ponad 75% wyszukiwań tego typu kończy się dokonaniem zakupów poza siecią, a połowa użytkowników smartfonów, którzy szukają lokalnych sklepów, odwiedza je w ciągu jednego dnia. Te liczby wskazują, że pozycjonowanie lokalne ma bardzo duże znaczenie w osiągnięciu sukcesu firmy – także tej, która działa całkowicie offline.

Jaki jest przebieg SEO lokalnego?

Proces pozycjonowania lokalnego jest złożony, i do pewnego stopnia zbieżny z pozycjonowaniem klasycznym czy szerokim. Ważne jest przede wszystkim położenie nacisku na frazy kluczowe, ale takie, które odnoszą się do konkretnego regionu, miasta, a nawet dzielnicy, jeśli biznes mieści się w dużym mieście. Jednak konieczne jest wprowadzenie elementów specyficznych wyłącznie dla pozycjonowania lokalnego. To właśnie dzięki nim użytkownikom wyszukiwarki Google łatwiej znaleźć restaurację, pasmanterię, gabinet kosmetyczny, fryzjera czy dobrego mechanika samochodowego. Działa to także wtedy, gdy użytkownik nie wpisuje nazwy miejsca, w którym szuka usługodawców – wyszukiwarka dopasowuje wyniki wyszukiwania konkretnych faz pod rozpoznaną lokalizację (jest to tak zwana geolokalizacja).

Specyficzne dla pozycjonowania lokalnego działania dotyczą akcji off-site i on-site. Należą do nich między innymi:
– utworzenie wizytówki przedsiębiorstwa dzięki Google Moja Firma. Taka wizytówka zbiera wszystkie najważniejsze informacje o firmie, włącznie z oznaczeniem jej lokalizacji, danymi kontaktowymi czy godzinami otwarcia. Dane tego typu stają się widoczne w wynikach wyszukiwania.
Po utworzeniu wizytówki w Google, jego użytkownicy mogą oceniać usługi firmy. Im lepsza ocena i jest ich więcej, tym strona firmy jest lepiej promowana.
– algorytmy promują wiarygodne przedsiębiorstwa, a to, co wiarygodność potwierdza, to zgodność danych kontaktowych lokalnego biznesu w każdym miejscu, w którym występuje. Konieczne jest sprawne aktualizowanie danych po każdej zmianie wszędzie tam, gdzie są wyświetlane.
– dane teleadresowe i linki do strony powinny znajdować się na odpowiednich stronach: internetowych książkach telefonicznych oraz lokalnych stronach, na których zbierane są linki do stron miejscowych firm.
– właściwa optymalizacja strony pod kątem dobrego wyszukiwania – ta metoda jest taka sama jak w pozycjonowaniu klasycznym, przy czym w tym przypadku umieszczenie nazwy miasta, regionu lub dzielnicy powinno pojawić się w treści strony i nagłówkach lub tytułach. Oczywiście, jedną z działalności on-site jest umieszczenie aktualnych, pełnych danych teleadresowych, zgodnych z innymi miejscami w sieci.

Dla kogo?

Istnieją branże, dla których pozycjonowanie lokalne jest wysoce pożądane. To bardzo dobre działanie dla biznesów gastronomicznych, takich jak restauracje, kawiarnie, bary, puby. Aż 30% poszukiwań przez smartfony, i 24% – przez komputery, dotyczy zapytań o restauracje. Firmy, które udzielają swoich usług w siedzibie, do której klient musi dotrzeć osobiście, to jedna grupa pozycjonowania: mechanicy samochodowi, fryzjerzy, dentyści i lekarze innych specjalizacji, sklepy stacjonarne, gabinety kosmetyczne, żłobki i inne. Drugą są firmy, które świadczą usługi u klienta, czyli na przykład hydraulicy, elektrycy, specjaliści od remontu. To tylko przykłady, ponieważ praktycznie każda firma może skorzystać na usłudze pozycjonowania lokalnego i zyskać wielu nowych klientów. Im bardziej skupiona lokalnie działalność, tym lepsze wyniki można osiągnąć.

Z pewnością, usługa pozycjonowania lokalnego to bardzo dobra, skuteczna inwestycja dla wielu firm. Warto zapoznać się z ofertą profesjonalnego SEO lokalnego i zyskać większą ilość zadowolonych klientów, którzy łatwo znajdą twoją firmę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *