Pozycjonowanie sklepów

Założenie sklepu internetowego jest obecnie niezwykle proste. „Schody” zaczynają się później, ponieważ konkurencja jest ogromna. Jedną z najskuteczniejszych metod wypromowania swojego sklepu jest jego pozycjonowanie w Internecie. Poznaj możliwości, jakie niesie za sobą pozycjonowanie sklepów.

Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwarki to klucz do osiągnięcia sukcesu: generowania nowych klientów i zachęcania ich do zakupów. Umiejętne pozycjonowanie sklepu internetowego to niezwykle ważna część działań marketingowych. Istnieje kilka podstawowych wytycznych, według których witryna sklepu powinna być budowana, aby była wyświetlana na preferowanej pozycji w Google. Ponadto, odpowiednie dobranie metod i fraz kluczowych przekieruje klientów na stronę poszukiwanych przez nich produktów.

Dla istniejących sklepów internetowych pozycjonowanie powinno być poprzedzone profesjonalnym audytem SEO, żeby wychwycić i następnie wyeliminować wszystkie możliwe przeszkody, które nie pozwalają algorytmom Google prawidłowo rozpoznawać stronę. Szczegółowy audyt jest pierwszym krokiem do osiągnięcia sukcesu każdej strony, a przy sklepach, które w całości opierają się na marketingu i klientom zdobywanym przez Internet, jest praktycznie obowiązkowy. Audyt może być przeprowadzany konkretnie pod pozycjonowanie sklepu.

Każde słowo się liczy

Przy budowaniu witryny należy zwrócić uwagę na kilka aspektów. Nazwa sklepu ma duże znaczenie dla rozpoznawalności strony, ale także, dla jej pozycjonowania. Niestety, te dwie sprawy niekoniecznie są tożsame – im ciekawsza, nietuzinkowa, bardziej inteligentna nazwa, tym mniej wprost opisuje zawartość strony. Przez to może być niżej pozycjonowana. Odpowiednia nazwa sklepu to kompromis, pomiędzy tym, co przypada do gustu, a nawiązaniem do oferowanych produktów.

Oferta sklepu powinna być dopasowana do okazji, nadchodzących świąt i innych wydarzeń. Aktualny asortyment, dopasowany temat do rzeczywistości, pozycjonuje sklep lepiej niż ogólna, zawsze taka sama, oferta. W zależności od typu sklepu, można stworzyć odpowiedni landing page na Walentynki czy Wielkanoc, wiosnę albo zimę, lub na konkretne okazje, jak „inspiracje prezentowe” na urodziny, śluby i inne. Plusem tego typu działań jest możliwość ich zaplanowania i stworzenia z dużym wyprzedzeniem. Dobry z punktu widzenia wyszukiwarki sklep internetowy to taki, w którym stale się „dzieje”. Martwy, statyczny sklep, bez aktualizowanych treści, prezentuje się znacznie słabiej i traci pozycję w Google. Stałe aktualizacje i zmiana asortymentu wymagają pracy i kreatywności, ale mają duże znaczenie w zyskiwaniu kolejnych klientów.

Każda strona produktowa powinna być tworzona w taki sposób, aby brać pod uwagę jak najlepsze jej pozycjonowanie. W takim przypadku zdecydowanie najlepiej obecnie sprawdza się pozycjonowanie long tail. Dobieranie odpowiednich fraz kluczowych i ich zawieranie w opisie produktu powinno się odbywać analogicznie wraz z pozycjonowaniem całego sklepu. Należy pamiętać, że im bardziej zdecydowany jest klient, tym bardziej konkretną i długą frazę wpisze w okno wyszukiwarki. Taki potencjalny klient chętniej kliknie link prowadzący go bezpośrednio na podstronę poszukiwanego przez niego produktu niż na stronę startową. Mimo to, to właśnie taki odwiedzający daje największe szanse na zakup i realny zysk sklepu.

Nie tylko sama strona

Działania off-site są koniecznym etapem pozycjonowania sklepów internetowych. Skuteczne są akcje link building, czyli zdobywania i otrzymywania wartościowych linków dla witryny. To znacząca część taktyki specjalistów od SEO, gdyż jest to praca wymagająca regularności i kreatywności. Linki mogą pochodzić między innymi z artykułów sponsorowanych i innych publikacji, z postów i komentarzy na forach oraz social mediach, czyli z tzw. marketingu szeptanego. Wciąż jeszcze bogatym źródłem linków są katalogi firm, „internetowe książki telefoniczne”. Osoby zawodowo zajmujące się pozycjonowaniem mogą tworzyć odpowiednie zaplecze, inne, specjalnie do tego celu tworzone strony, na których umieszczane są linki do właściwego sklepu.

Poza samą bezpośrednią pracą nad stroną i linkowaniem do niej, niezwykle ważne jest to, żeby dokładnie znać rynek, specyfikę branży oraz konkurencję dla sklepu, który chcemy pozycjonować. Im lepsze jest rozpoznanie sytuacji witryny oraz tego, jak na tym tle prezentuje się jej oferta, ma bardzo duże znaczenie dla osiągnięcia sukcesu firmy. Nawet najbardziej zaawansowany proces SEO z dużym budżetem, niekoniecznie będzie skuteczny na długo, jeśli  sklep nie jest w stanie zaoferować swoim klientom atrakcyjnego asortymentu, odpowiednio zaprezentowanego. Sam proces zakupowy, jego prostota i czytelność także ma bardzo duże znaczenie w tej kwestii. Wbrew pozorom, codzienna praca przy obsłudze sklepu internetowego oraz jego klientów, także ma znaczenie dla pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu marketing szeptany odbywa się całkowicie bezpłatnie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *